تمرین الفبا با بازی‌های بگرد و پیدا کن

معمولا ًوالدین کودکانی که تازه باسواد شده‌اند، به دنبال هر فرصتی هستند تا فرزندانشان الفبا را تمرین کنند. در عین حال، خیلی وقت‌ها بچه‌ها دوست ندارند خودشان را با پلی‌کپی‌ها و کتاب‌های کمک‌درسی درگیر کنند. در این‌جا یک بازی الفبایی را معرفی می‌کنیم که به شکل‌های مختلف می‌توان آن را با بچه‌های کلاس اولی اجرا کرد تا در کنار تمرین الفبا، لذت بازی را نیز بچشند.

اگر به موضوع آموزش الفبا با روش‌های خلاق علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم به یادداشت «روش لوباخ» در وبلاگ همدرس نیز سری بزنید.

اگر به دنبال بازی‌های قابل پرینت برای تمرین الفبا هستید، به موزچه و فایل قابل پرینت بگرد و پیدا کن نیز سری بزنید.

بگرد و پیدا کن

بازی بگرد و پیدا کن آن‌قدر ساده است که هیچ نیازی به معرفی ندارد! در واقع، کل قانون بازی در اسم آن آمده: افراد باید دنبال چیزهایی بگردند و هرچه زودتر، آن‌ها را پیدا کنند.

مکانیسم بگرد و پیدا کن به گونه‌ای است که می‌توان ده‌ها بازی مختلف را بر مبنای آن طراحی کرد. در این‌جا، صرفاً سه پیشنهاد از جنس بازی الفبایی به شما ارائه می‌دهیم؛ اما شما می‌توان بازی بگرد و پیدا کن خودتان را نیز طراحی کنید.

بگرد و پیدا کن شمارۀ 1: دنیای تصاویر

دنیای امروز، دنیای تصاویر است. از گوشی موبایل، تا تلویزیون، تا بیلبوردها، بچه‌ها همه‌جا با تصاویر مواجه می‌شوند. دفعه‌ی بعد که تصویری را دیدید، این بازی الفبایی را انجام بدهید: فرزندتان را به یک چالش بگرد و پیدا کن دعوت کنید؛ مثلاً از او بخواهید در آن تصویر، چیزی را پیدا کند که با صدای «د» شروع شده باشد.

  • پیشنهاد طلایی: با فرزندتان به موزه یا گالری هنری بروید و با او بگرد و پیدا کن بازی کنید!
  • اگر به بگرد و پیدا کن با طعم هنر و نقاشی علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم به کتاب الفبا در هنر از نشر نظر هم نگاهی بیندازید.
  • ما هم برای شما دو برگه‌ی رایگان بگرد و پیدا کن تهیه کرده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را از این صفحه دانلود کنید، پرینت بگیرید و در اختیار فرزندتان قرار بدهید.

 

بگرد و پیدا کن شمارۀ 2: آدم‌ها

این فعالیت به درد دورهمی‌ها و جمع‌های شلوغ می‌خورد. از فرزندتان بخواهید از بین آدم‌های حاضر، کسی را پیدا کند که اسمش با صدای خاصی شروع شده باشد؛ مثلاً صدای «آ».

در مرحله‌ی بعدی، می‌توانید از او بخواهید یک جمله درباره‌ی آن فرد بگوید که کلمه‌ی اول جمله‌اش، با همان حرف شروع شده باشد.

 

بگرد و پیدا کن شمارۀ 3: خیابان‌گردی

برای بعضی از بچه‌ها، نشستن در ماشین حسابی خسته‌کننده است. این بار که قرار بود مدتی طولانی توی ماشین باشید، یک بازی الفبایی بگرد و پیدا کن دسته‌جمعی با موضوع تابلوهای خیابانی راه بیندازید. تابلوهای کوچه‌ها، خیابان‌ها، علائم راهنمایی و رانندگی و حتی بیلبوردها می‌توانند توی این بازی استفاده شوند. این بازی برای تقویت سرعت خواندن در بچه‌ها نیز توصیه می‌شود.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

همه‌ی بازی‌های رومیزی که می‌توانید در کلاس فارسی و نگارش از آن‌ها استفاده کنید! (فهرست جامع بازی‌های رومیزی – آخرین به‌روزرسانی: اسفند ۱۴۰۲)

در این پست خواهید خواند: چند نکته‌ی مهم قبل از معرفی بازی‌ها:بازی‌های مناسب برای پرورش مهارت‌های چهارگانه‌ی زبانی در کلاس…

بیشتر بخوانید

بازی و یادگیری: دو راه برای آوردن بازی‌ها به کلاس درس

در این پست خواهید خواند: بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن (Gamification) چیست؟مزایای بازی‌وارسازی:چالش های بازی‌وارسازی:یادگیری مبتنی بر بازی چیست؟مزایای یادگیری مبتنی بر…

بیشتر بخوانید

چگونه با مداد نوشتن را به کودکان آموزش دهیم؟ (و چرا خط کودک مهم است)

در این پست خواهید خواند: نحوه آموزش نوشتن با مداد (دست‌خط)گرفتن مدادشکل حروفخوانایی دست‌خطسرعت نوشتن فناوری یک واقعیت غیرقابل انکار…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *