معرفی سه یخ‌شکن برای کلاس فارسی و نگارش

اکثر بچه‌ها در اولین جلسه از کلاس در سال جدید یا پس از تعطیلاتی طولانی، به اصطلاح «یخشان هنوز باز نشده». آن‌ها در این مواقع به این سادگی با فعالیت‌های کلاس همراه نمی‌شوند و با همکلاسی‎‌هایشان نیز به سختی ارتباط می‌گیرند. فعالیت‌های یخ‌شکن برای این موقعیت‌ها اختراع شده‌اند.

در این یادداشت، سه یخ‌شکن مناسب برای کلاس فارسی و نگارش را معرفی می‌کنیم. فایل آماده‌ی یکی از این بازی‌های یخ‌شکن را می‌توانید به رایگان از این جا دانلود کنید.

علاوه بر سه فعالیت گفته‌شده، شما می‌توانید از ایده‌دان‌های همدرس به عنوان یخ‌شکن استفاده کنید. در این یادداشت، راهکارهایی را برای استفاده از ایده‌دان به عنوان یخ شکن معرفی کرده ایم. علاوه بر این، نسخه‌ی قابل پرینت ایده‌دان مخلوط همدرس را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.

یخ‌شکن شمارۀ 1: بچرخ و بپرس!

 

این فعالیت از دو جنبه به کلاس فارسی و نگارش مربوط می‌شود:

اولاً، دانش‌آموزها -احتمالاً بعد از مدتی طولانی!- مدادی در دست می‌گیرند و هر چند کوتاه، چیزی می‌نویسند. دوماً، این فعالیت فرصت خوبی برای گفت‌وگو و پرورش مهارت گفتن فراهم می‌آورد.

در این یخ‌شکن، به هر دانش‌آموز برگه‌ی کوچکی می‌دهیم و از او می‌خواهیم سؤال جالبی روی آن بنویسد. بچه‌ها را تشویق کنید سؤالاتی بنویسند که بانمک، بدون قضاوت و توهین، و با پاسخ‌هایی باز باشند. می‌توانید از قبل چند مثال آماده کنید و برایشان این مثال‌ها را بخوانید.

بعد از این‌که دانش‌آموزان سؤالاتشان را نوشتند، از آن‌ها بخواهید از جای خود بلند شوند و شروع کنند به قدم زدن در کلاس. یک قطعه موسیقی پرانرژی پخش کنید. با قطع شدن موسیقی، بچه‌ها باید همان‌جا که هستند بایستند و از نزدیک‌ترین نفری که در اطراف خود می‌بیند، سؤالشان را بپرسند. (و سؤال او را نیز جواب بدهند.) بچه‌ها را ترغیب کنید به جای پاسخ کوتاه، از این فرصت برای مکالمه‌ای طولانی‌تر درباره‌ی هر پرسش استفاده کنند. بعد، دوباره موسیقی را پخش کنید و فعالیت را به همین شکل ادامه دهید. فعالیت را تا وقتی ادامه بدهید که اکثر بچه‌ها حداقل یک بار با هم مکالمه کرده باشند.

در انتهای این فعالیت یخ‌شکن، دور هم حلقه بزنید و از هر کس بخواهید سؤالی را که در دست دارد بخواند و خودش به آن جواب بدهد. از این فرصت برای شناخت و گفت‌وگوی مختصر ولی تک‌به‌تک با دانش‌آموزان استفاده کنید.

 

یخ‌شکن شمارۀ2: بینگو!

 

شاید با بازی بینگو آشنا باشید. توی این بازی، بازیکن‌ها تلاش می‌کنند یک ستون، ردیف یا خط مورب را پر کنند.

برگه‌های بینگو با موضوع تابستان، اوقات فراغت و کتاب‌خوانی را از این صفحه دانلود کنید و به تعداد دانش‌آموزان پرینت بگیرید. حالا از آن‌ها بخواهید توی کلاس راه بروند، با یکدیگر حرف بزنند و سعی کنند برای هر خانه از صفحه‌ی بینگو، فردی را پیدا کنند که ویژگی نوشته شده روی آن خانه درباره‌ی او صدق کند. با توجه به جمعیت کلاس، می‌توانید قانون‌های مختلفی وضع کنید؛ برای مثال اینکه نام هر فرد را فقط می‌توان در دو خانه از صفحه‌ی بینگو نوشت، نه بیشتر.

بعد از ده دقیقه، از دانش‌آموزان بخواهید به سر جای خود برگردند. ببینید که کدام‌یک از آن‌ها یک ردیف، ستون یا خط مورب، یا حتی کل خانه‌ها را روی صفحه‌ی بینگوی خود با اسامی هم‌کلاسی‌هایشان‌ را پر کرده‌اند.

 

یخ‌شکن شمارۀ3: شهرام شوخ‌طبع

 

با این فعالیت یخ‌شکن، دایره‌ی لغات دانش‌آموزان را در اولین روز کلاس فعال کنید. از هر کس بخواهید نام و نام خانوادگی خود را روی کاغذی بنویسد. حالا، سعی کند با حرف اول این دو کلمه، دو تا صفت برای توصیف خودش پیدا کند. مثلاً، داریوش سپهری: دانا – سحرخیز.

 

ما در اینستاگرام همدرس، بازی‌های یخ‌شکن دیگری را نیز برای کلاس فارسی و نگارش معرفی کرده‌ایم.

علاوه بر این، می‌توانید از ایده‌دان همدرس به عنوان یخ‌شکنی جذاب در کلاس یا حتی دورهمی‌ها استفاده کنید!

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

همه‌ی بازی‌های رومیزی که می‌توانید در کلاس فارسی و نگارش از آن‌ها استفاده کنید! (فهرست جامع بازی‌های رومیزی – آخرین به‌روزرسانی: اسفند ۱۴۰۲)

در این پست خواهید خواند: چند نکته‌ی مهم قبل از معرفی بازی‌ها:بازی‌های مناسب برای پرورش مهارت‌های چهارگانه‌ی زبانی در کلاس…

بیشتر بخوانید

بازی و یادگیری: دو راه برای آوردن بازی‌ها به کلاس درس

در این پست خواهید خواند: بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن (Gamification) چیست؟مزایای بازی‌وارسازی:چالش های بازی‌وارسازی:یادگیری مبتنی بر بازی چیست؟مزایای یادگیری مبتنی بر…

بیشتر بخوانید

پرورش مهارت‌های زبانی با ماینکرافت Minecraft

در این پست خواهید خواند: ماینکرافت چیست؟ماینکرافت در آموزش به چه دردی می‌خورد؟ ماینکرافت و پرورش مهارت‌های زبانی داستان‌نویسی با ماینکرافت درک مطلب…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *